2013. október 29., kedd

Nem mindegy a hőfok (kávé)

Tudom, hogy ez egy edzésekről szóló blog, de szeretek benne elkalandozni a másik hobby-m, a kávé készítés területe felé is.

Alapvetően az eszpresszót és cappuccinót részesítem előnyben, de nagyon megkedveltem a filteres eljárással készült kávét is.

Autodidakta módon ismerkedek a kávékészítéssel, sokat olvasok, gyakorlok, kísérletezgetek és kóstolok kávézókban.

Voltam már versenyen is, konkrétan a Hario Filter Race-n, amit A Kávé Napján rendeztek meg Budapesten. Itt full (és egyetlen) amatőrként bekerültem az elődöntőbe, ahonnan sajnos már nem jutottam tovább, de így is nagyon sokat tanultam a kávékészítésről, főleg a felkészülési időszakban.

Egyik nagyon fontos dolog, amit megtanultam és amit nagyon sokan figyelmen kívül hagynak, az a használt víz hőfoka.

Mindegyik kávékészítési eljárásnál vannak javasolt vízhőfokok, de nem feltétlenül kell mindent szentírásnak venni, fontos kísérletezgetni is vele. Ezt a jobb kávézókban meg is teszik, minden nap egyedi beállítást végeznek el annak érdekében, hogy a lehető legjobb kávé italt készítsék el.

Hihetetlen nagy különbségek lehetnek pár fok különbségek esetén is. Például van otthon most egy olasz keverékem, amit ha alacsony hőfokon készítek el, akkor konkrétan mosogatólé íze van, egy magas hőmérséklet esetén pedig csoki ízek jönnek ki belőle.

És ez nem mese.....magam is csak legyintettem korábban arra, ha valaki ilyenekről beszélt, de most már tudom, hogy tényleg ennyire fontos ez. Ilyen fontos dolog még, amit unásig hajtogatnak és mégsem fogadnak meg, az a megfelelő őrlő kiválasztása, de ez most nem ide tartozik.

Az egyik kedvenc kávézómban az egyik barista pontosan ilyen hibát vét, nem jó hőfokkal dolgozik, ezért az egyébként minőségi kávészemekből egy majdnem ihatatlan löttyöt készít....pedig csak egy kicsit kellene máshogy csinálnia (lehet hogy ő nem is szokott kóstolni a maga által készített kávékból?....nagy hiba lenne). Még szerencse, hogy nem csak ő dolgozik ott :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hírlevélre való feliratkozás

Amennyiben hasznosnak találod blogomat és szeretnél több információt megtudni a gyors edzésekről, edzéstervezésről illetve szeretnél saját testsúllyal, kettlebellel vagy gumiszalaggal végezhető edzésterveket kapni teljesen INGYEN, akkor iratkozz fel a hírlevelemre a blog bal felső sarkában levő űrlap kitöltésével.

(az email címedet harmadik fél részére nem adom ki)

Olyan infókat fogsz kapni, amik itt a blogon nem jelennek majd meg.